Den Gröna Lögnen!

Hur går det till?

» Det är ingen slump att det nästan alltid är samma märken som används som "dåligt exempel" av gröna skönhetsföretag.
» Märket som används som rekvisita måste vara väletablerat, omtyckt och pålitligt med inflytande över konsumenterna - och det viktigaste: Du ska känna igen det direkt. 

Så vad vinner de på det?

» När du ser en logga/produkt/person du känner igen så hajar du automatiskt till och blir mer uppmärksam vilket naturligtvis är fördelaktigt inom reklam.
» Fler nya kunder, och befintliga kunder vill garanterat ha den här nya produkten som du presenterar som en "hälsosam dupe av en redan älskad produkt från det mest pålitliga varumärket inom skönhet osv osv"

Inlindat i sockervadd

» Självklart säger de inget av det jag listat här ovanför. Det de istället väljer att säga är att de vill uppmärksamma konsumenterna på alla farliga och giftiga ingredienser som hittas i Gigantiska Varumärket's superpopulära Produkt... 
» Detta är givetvis bara snack - för de hade kunnat dela med sig av sina övertygelser alldeles utan att använda något annat varumärke som rekvisita. 

Orden de använder

» Ordval är viktigt. Ett enda ord kan ha mängder av olika associationer kopplat till sig, och detta använder alla varumärken - inte bara gröna skönhetsföretag. 
» Däremot är företeelsen att ANGE andra större varumärken som "dåliga exempel" en marknadsföringsteknik som är så gott som exklusiv inom den gröna skönhetsrörelsen. 
» Ord med positiva associationer: Rent, Pålitligt, Hälsosamt 
» Ord med negativa associationer: Smutsigt, Giftigt, Farligt

Exempel 1

Här använder det gröna märket W3ll People stora, etablerade märken som NARS och Bobbi Brown. 
Orden de använder här är Dirty (Smutsigt), Clean (Rent) och Healthy (hälsosamt). 

 

Exempel 2

 

Här använder det gröna märket Zao det ikoniska rouget Orgasm från NARS. De använder orden Toxic (Giftigt) och Dirty (Smutsigt) för att beskriva NARS produkt och Healthy (Hälsosamt) och Clean (Rent) för att beskriva sin egen produkt.

För att göra det ännu tydligare har de även valt att använda färgen grönt som associeras med bland annat ekologiskt, godkännande, naturen, kör osv. Färgen svart associeras ofta med ondska och gift.

Och såhär svarar Zao på kritiken. "Vi vill bara att alla ska veta hur faaaaaaarligt det är!"

Det är en enormt ful marknadsföringsteknik, anser jag, och jag vill uppmärksamma er på hur den fungerar så att ni själva kan avgöra vad ni vill associera ett företag/märke med för ord.

De enda "smutsiga" och "farliga" märkena inom skönhetsvärlden är de vars produkter tillverkats i icke-sterila miljöer med osäkra ingredienser. 


5 kommentarer till “Den Gröna Lögnen!”

  1. Zandra skriver:

    Bra skrivet och ett viktigt inlägg!

  2. Estelle skriver:

    Jag har faktiskt aldrig träffat på sådana jämförelser tidigare där gröna företag gör så, verkligen inte schysst att peka ut specifika märken och jämföra sig med och trampa ner på så! 🙁
    Har du sett något svenskt märke bete sig så också?

  3. Estelle skriver:

    Jag vet inte om du har märkt det/fått reda på det, men dina två senaste blogginlägg går inte att läsa/öppna, när man klickar på dem händer ingenting! 🙁

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *