Laddar
Feb 6, 2018

Svenska skönhetsprofilers tystnad gynnar bara stora varumärken

Livet blir helt klart enklare om man är neutral i de flesta frågor, men det gör en också till en väldigt ointressant person.

 

När det kommer till skönhetsbranschen är många tongivande profiler mer måna om att inte stöta sig med eventuella sponsorer, samarbetspartners och affiliates än att prata om sånt som faktiskt är viktigt för konsumenterna. Och det är ju konsumenter som läser det vi skriver - eller hur?

Annahita skrev ett fantastiskt blogginlägg som var en ögonöppnare för många. Anledningen till att såpass många inte hade en aning är för att skönhetsprofilerna konsumenterna vänder sig till för att få information helt enkelt inte pratar om det av olika anledningar.

Sedan jag bytte plattform har jag pratat om vikten med att inte hålla tyst. Det gynnade ingen förutom den ekologiska skönhetsbranschen att jag knep käft när jag såg varumärken posta propaganda. Varför höll jag tyst? Här har jag skrivit mer om det.

Detta som Whinar.se tog upp är samma sak. Inte ens jag som själv är en del av de svenska skönhetsbloggarna visste om allt som togs upp. Är det verkligen viktigare att hålla sig väl med varumärken, företag och annonsörer? Vill vi ha ett skönhetscommunity där det kommer som en chock att Isadora hotat sina anställda med fysiskt våld, att LUSH behandlar sin personal bedrövligt och att Rituals gjorde allt för att slippa ha kollektivavtal för sina anställda?

Jag tycker att det är dags att prata om sånthär, och jag är övertygad om att ifall konsumenterna visste om dessa saker så hade skönhetsindustrin sett väldigt annorlunda ut.

Leave a comment