Laddar
Jul 8, 2018

Vecka 27

Hej vänner!

Jag fick en fråga på Instagram som handlade om varför jag inte tar upp x och y i mina Veckans Beauty-inlägg. Här kommer en snabb recap om vilka nyheter som tas upp:

Veckans Beauty är en inläggsserie där vi fokuserar på dokumenterade nyheter kopplat till skönhetsbranschen. Med dokumenterade nyheter menar jag exempelvis artiklar om varumärken, forskningsrapporter och studier kopplat till skönhetsbranschen, sexistisk/rasistisk/fobisk/stötande marknadsföring, nyheter kopplat till skönhetshandeln, dokumenterade uttalanden från nyckelpersoner i verksamheter kopplat till skönhet som kan påverka konsumenter m.m

 

P3 wallraffar

P3 har skapat en fiktiv PR-byrå och kontaktat femtio mikroinfluencers (med 10k-30k följare på Instagram), erbjudit dem en generös summa för att låna ut sin exponeringskraft. I utbyte mot 15000 kr per Insta-story ska influencern dela med sig av köpta åsikter till sina följare, utan att berätta att det rör sig om ett betalt samarbete - vilket enligt Konsumentverket är helt lagligt.

Av de femtio som blev erbjudna samarbetet  av den fiktiva PR-byrån svarade ca 30.

HÄR kan ni lyssna på granskningen.

Foto: Sveriges radio p3

 

Twitter blockerat/raderat över 70 miljoner konton på två månader

Efter Facebook-skandalen har alla sociala medier granskats hårdare, och Twitter har rensat ut över 70 miljoner konton som frekvent spridit falska nyheter.

Läs mer här.

 

Nicola Kilner tillbaka hos Deciem

Nicola Kilner, före detta före detta co-ceo, är numera tillbaka på sin tidigare post som co-ceo hos Deciem. Det har varit många turer i den här karusellen, men Kilner verkar vara nöjd med beslutet att återförenas med Deciem.

Läs mer här.

 

Leave a comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.