Laddar
Feb 24, 2018

Vecka 8

KO överklagar domen mot Alexandra "Kissie" Nilsson

Som de flesta av er säkert redan känner till fälldes influencern Alexandra Nilsson, mer känd som Kissie, för smygreklam i marknadsdomstolen. Det rörde sig om tre poster (blogginlägg & instagramposter) varav två fälldes. Alexandra skulle betala ett vitesbelopp på 100 000 kr.

Nu överklagar KO domen. De anser att vitesbeloppet bör höjas till 500 000 kr, och vill dessutom att Alexandras influencernätverk Tourn ska betala 1 miljon kronor. Kissie använde texten "sponsored post" i början av det specifika inlägget som friades, och KO tycker att det borde vara på svenska. 

Min åsikt ang formuleringen "sponsored post" är att KO bortser från två viktiga aspekter: 
1. Influencerns målgrupp består endast delvis av svensktalande personer
2. Reklamen har publicerats på ett ställe där det är helt omöjligt att utesluta icke-svensktalande för exponering av reklamposten.
Det är väl bra att inte enbart Kissies svensktalande följare förstod att det rörde sig om reklam? Det är väl syftet med att reklammärka? Eller har jag missat nåt, KO?

Alexandra "Kissie" Nilsson

Deciem

För några veckor sedan uppdagades det att Deciem's VD Brandon Truaxe avskedat en rad viktiga nyckelfigurer ansvariga för verksamhetens sociala medier och på egen hand tänkte styra bland annat Instagram. Han postade allt från att göra-listor till enskilda anställda, kommunicerade med underleverantörer, postade bilder på (till synes) döda djur, postade tveksamma kommentarer och lite allt möjligt.

Nu har han avskedat ytterligare nyckelfigurer i verksamheten. Däribland Co-CEO (dvs verkställande direktör som delar ansvaret med BT) Nicola Kilner och CFO Stephan Kaplan har sagt upp sig. Allt detta i kombination med att företaget nyligen köpts upp av Estee Lauder och BT's uttalanden såsom “They insulted me (...) It’s my brand. People who have never had a job in their life successfully are not going to tell me what I should and shouldn’t do." skvallrar om en väldigt oförutsägbar framtid. 

Instagram bannar hashtaggen "Beautyblogger"

Att Instagram bannar en hashtagg kan bero på många olika saker, men nästan alltid handlar det om att en specifik tagg blivit anmäld ett visst antal ggr. 

Sen finns det de fallen där en tagg sällan eller aldrig innehåller problematiska/stötande poster. Som exempelvis alla skönhetsbloggares favorit "Beautyblogger"
Beskrivs som en typisk "nonsenstagg" som Instagram av oklar anledning inte vill ha på sin plattform. Den har varit bannad gud vet hur länge, för det är inte direkt som att de skickar ut ett nyhetsbrev... 

Använder du den resulterar det inte bara i att bilden inte syns i just den taggen. Den dyker inte upp i någon av de andra taggarna du använt heller. 

Använder du bannade taggar systematiskt riskerar du att bli "shadowbanned", vilket kort och gott innebär att personer som inte redan följer dig inte kommer se dina poster i taggar. Din kanal för att dra in nya följare stryps med andra ord, och det märks inte eftersom allt ser helt normalt ut från ditt håll. Och dina befintliga följares. 

Jag har varit med om detta en gång (förmodligen pga att jag använt "Beautyblogger" eller nån annan tagg)
För att bli av med detta loggade jag inte in på några dagar. Ärligt talat är det helt omöjligt för folk att veta vad som är bannat och inte, för det är många gånger helt ologiskt. Exempel på bannade taggar: 
Dogsofinstagram, Beyonce, easter, books, desk, elevator, valentinesday, gloves och happythangsgiving.
Här är en lista på några andra. 

Smith & Cult back at it again..

Här har jag pratat mer om detta märket. 

Nu är det amerikanska märket tillbaka igen - mitt under USA's National Eating Disorder Week - med den här osmakliga bilden taggar med "Inspiration"

Kommentarer
  • Hudvårdsnörd Feb 25, 2018 Svara

    Bra inlägg! Jag gillar att du kritiskt granskar och tänker ettstrukna längre!

    • Sophie Feb 25, 2018 Svara

      Tack!

Leave a comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.